Pozor na šedé dovozy!

22.1.2019, Daniela Peclová
Slyšeli jste již o pojmu tzv. šedý dovoz? Víte, co tento pojem označuje a na co si dát pozor? Pokud ne, je tento článek určen právě pro Vás.
Na začátek je nutno říci, že v českých e-shopech se nabízí zboží jak od autorizovaných českých distributorů, tak z neoficiální distribuce z jiných států. Právě neoficiální distribuce zboží ze zahraničí bývá také někdy označována jako tzv. šedý dovoz.

Pro běžného zákazníka je na první pohled složité zjistit, zdali je zboží na internetu nabízeno autorizovaným distributorem či se jedná o šedý dovoz. Zákazník by měl vždy pečlivě sledovat, zdali je u popisku zboží uvedeno, že zboží pochází z české distribuce. Bude-li u zboží uvedeno, že pochází z distribuce zemí Evropské unie nebo distribuce zemí mimo Evropskou unii, měl by zákazník zpozornět, neboť v takovém případě se může jednat o zboží z šedého dovozu. Prakticky jde pak o situaci, kdy je zákazníkovi na e-shopu nabízeno zboží, které bylo původně určeno k prodeji v jiné zemi, a to i mimo Evropskou unii.

Jistým vodítkem, že jde o šedý dovoz, pak může také být podezřele nízká cena zboží. V praxi se může jednat až o desítky procent rozdílu ceny zboží ze šedého dovozu oproti ceně zboží z oficiální české distribuce.

Právě zboží ze šedého dovozu pak často neobsahuje oficiální záruční list, návod v češtině, mnohdy taktéž není u zboží, zvláště pak v elektronice, k dispozici česká lokalizace či je jinak omezena funkčnost zboží, neboť toto je výrobcem nastaveno k užívání na jiném trhu zboží.

Značná rizika pak jsou pro zákazníky právě v případě reklamací zboží a jejich uznáváním, resp. opravou. I na zboží ze šedého dovozu musí prodejce poskytovat záruční dobu 2 roky, nicméně autorizovaný servis výrobce ve většině případů odmítne provést opravu zboží a zákazníkovi tak nezbývá než uplatňovat reklamaci pouze u prodejce, tj. e-shopu. Internetový obchod však obvykle nemá vlastní servisní středisko a možnost opravy zboží je tak velmi omezená, neboť autorizovaný servis odmítne provést opravu následně i pro e-shop. Ukončí-li prodejce svoji činnost, stává se možnost reklamace zboží prakticky nemožnou.

V našem případě je možné výrobky určené pro český trh poznat podle přidání značky iGET k jednotlivým značkám výrobků. Značka iGET je přidávána pouze na zboží, které je připraveno pro prodej na českém trhu, a mohou ji dále používat smluvní partneři oficiálního distributora zboží pro český trh, kterým je společnost INTELEK spol. s r.o. U tohoto zboží je pak dána i garance opravy v autorizovaném servise.