Nová řada pobočkových ústředen MAIPU

1.8.2012
MAIPU představuje novou řadu pobočkových ústředen pro malé a střední pracovní skupiny!
VoIP pobočkové ústředny (PBX - Private branch exchange) jsou dnes již běžnou součástí řady firemních sítí. Tato zařízení využívají VoIP služeb a umožňují tak rychle připojit celou řadu poboček přes internet, aniž by bylo nutné měnit stávající zařízení či dokonce místní telefonní seznam. To samozřejmě přispívá k redukci celkových nákladů na hlasové služby.

Zapátráme-li na trhu po skutečných all-in one řešeních, zahrnujících možnosti připojení k VOIP operátorovi, běžné analogové síti (PSTN) a zároveň třeba k několika mobilním sítím GSM (Obr. 1), zjistíme, že výběr PBX se značně zužuje. Počítáme-li s nasazením pobočkové ústředny do malé až střední sítě (do 150 registrovaných uživatelů/30 současných hovorů), a chceme přitom profesionální produkt na míru konfigurovaný naším potřebám, tehdy není jednodušší cesty, než se blíže seznámit s ústřednami řady Maipu MT-VPBX100. Pro rozsáhlejší sítě (až 1000 uživatelů /80 konkurenčních hovorů) a náročnější zákazníky pak Maipu nabízí modely MT-VPBX200.


Obr. 1.: Začlenění VOIP PBX v síti.

MAIPU rozšiřuje svoje portfolio o novou řadu all-in-one pobočkových ústředen řady SME-IPBX. Tato série nabízí jak tradiční (podržení hovoru, přesměrování či čekání hovoru) tak i pokročilé funkce. K nim patří například předání hlasového vzkazu na e-mail, volbu hudby při přidržení hovoru, provázanost SIP s proprietárním protokolem oblíbeného komunikátoru Skype, funkci automatické spojovatelky a mnoho, mnoho dalších. Nadto umožňuje i uživatelsky příjemnou konfiguraci či jednoduchý upgrade firmware prostřednictvím webového rozhraní. To mimo jiné potěší i funkcí interaktivní nápovědy, která se aktivuje pouhým umístění ukazatele myši nad konfigurovanou položku.

Varianty, vlastnosti, funkce

VPBX100 je dodávána v široké řadě variant lišících se podle portů a možnosti připojení, přičemž označení modelu jednoznačně určuje počet a druh portů (Tab. 1). To přidává MAIPU silnou konkurenční výhodu, protože zákazník může s případnou rezervou volit produkt, který přesně vyhovuje jeho podmínkám a požadavkům. Přitom tak šetří peníze za případné porty a kapacity, s jejichž využitím se nepočítá.


Obr. 2.: Ústředna MAIPU VPBX100 v konfiguraci
Hardwarový základ pobočkové ústředny představuje 32bitový RISC DSP, 128 MB operační paměti SDRAM a 1GB vestavěné NAND FLASH paměti sloužící pro ukládání dat (např. detailní log hovorů, záznamy hovorů, hlasovou schránku atd.). Vybrané modely navíc umožňují připojení externího USB úložiště a značně tak rozšířit jeho kapacitu. Výrobce deklaruje možnosti použití ústředny při teplotách -10 °C -45 °C a vlhkosti vzduchu 10-80% . Napájena je přes externí adaptér (součástí dodávky) se vstupem 100-240V střídavého napětí.

ModelPopis
MT-VPBX100-4O4x FXO, až 150 registrovaných uživatelů / 30 současných hovorů
MT-VPBX100-2S2O2x FXO, 2x FXS, až 150 registrovaných uživatelů / 30 současných hovorů
MT-VPBX100-8O8x FXO, až 150 registrovaných uživatelů / 30 současných hovorů
MT-VPBX100-2S6O6x FXO, 2xFXS , až 150 registrovaných uživatelů / 30 současných hovorů
MT-VPBX100-4O2GSM4x FXO, 2xGSM, až 150 registrovaných uživatelů / 30 současných hovorů
MT-VPBX100-2S2O2GSM2x FXO, 2xFXS, 2xGSM, až 150 registrovaných uživatelů / 30 současných hovorů
MT-VPBX100-4GSM4x GSM, až 150 registrovaných uživatelů / 30 současných hovorů
MT-VPBX100-4O1E4x FXO, 1x E1, až 150 registrovaných uživatelů / 30 současných hovorů
MT-VPBX100-2S2O1E2x FXO, 2x FXS, 1x E1, až 150 registrovaných uživatelů / 30 současných hovorů
MT-VPBX200-16O16x FXO, až 1000 registrovaných uživatelů / 80 současných hovorů
MT-VPBX200-1E1xE1, až 1000 registrovaných uživatelů / 80 současných hovorů
Tab. 1.: varianty MT-VPBX100/200

K hlavním vlastnostem pobočkové ústředny patří:

    • Podpora až 150 registrovaných uživatelů / 30 konkurenčních hovorů (VPBX100), až 1000 registrovaných uživatelů / 80 konkurenčních hovorů (VPBX200)
    • Video hovory
    • DID (Direct Inward Dialing) – Přímá volba čísla. Pomocí této funkce lze přidělit osobní číslo každému členovi telefonní sítě (zaměstnanci), aniž by musel mít vlastní telefonní linku. Tak je možné telefonický provoz rozdělit a snadněji spravovat.
    • Podpora funkce Skype for SIP, tedy propojení mezi proprietárním protokolem Skype a standardním SIP
    • Podpora záznamu hovorů na externí USB disk (vybrané modely)
    • Monitor hovorů
    • Podpora řady kodeků: G.711-Ulaw,G.711-Alaw,G.726,G.729 GSM,SPEEX,H.261,H.263,H.263+,H.264
    • ID volajícího / Podržení hovoru / Předání / Čekání /Parkování / Hudba na pozadí během čekání
    • Fronta hovorů
    • Telefonní seznam /Black list
    • DISA (Direct Inward System Access). Tato funkce umožňuje k automatické přijetí hovoru ústřednou.
    • Vyzváněcí skupiny, konferenční hovory
    • Detailní logování hovorů
    • Konfigurace přes webmanagement
    • Vestavěný voice mail server
    • Vestavěný SIP/IAX2 server
    • Podpora VPN (N2N)
    • Podpora Statické IP/DHCP/PPPoE, podpora DDNS (Dyndns.org), NTP
    • Podpora zálohování a obnovení konfigurace
    • Podpora VAD (Voice Activation Detection), Line Echo Cancellation
    • BLF (Busy Lamp Field) Tato funkce informuje o stavu linek. Volající tak rozpozná, zda je konkrétní linka k dispozici, obsazená nebo na ní vyzvání hovor.
    • A další…
Konfigurace, menu

Po přihlášení na webmanagement (v defaultním nastavení možné jak přes LAN, tak i WAN port ústředny) uvidíme v prohlížeči stránku ukazující základní systémové nastavení – IP adresy LAN a WAN, použité místo na disku (NAND FLASH i externím) a konfiguraci portů ústředny (Obr. 3).


Obr 3.: Konfigurační menu webmanagementu (model MT-VPBX100-2S2O2GSM). Titulní stránka po přihlášení. V pravém horním rohu se zobrazuje interaktivní nápověda.

Základní konfigurace PBX spočívá v nastavení interních telefonních linek (menu Basic – Exensions). Zde lze jednoduše konfigurovat běžná nastavení jako je číslo linky, jména a hesla uživatele a vnitřního a venkovního ID volajícího, hesla k hlasové schránce, e-mail uživatele, případně i analogovou linku. Dále je možné zapnout pro uživatele hlasovou schránku, nastavit hlasové protokoly pro připojený telefon a další (Obr. 3). Odchozí hovory ven z firemní sítě se konfigurují v menu Trunks (Obr 4).


Obr 4.: Konfigurace uživatelských linek.


Obr. 5.: Konfigurace připojení k poskytovateli hlasových služeb.

Pobočková ústředna nabízí samozřejmě daleko širší možnosti konfigurace funkcí představených výše. Jejich detailní nastavení je záležitostí manuálu, který do značné míry dokáže substituovat zmíněná interaktivní nápověda.

Závěr

Nová produktová řada Maipu MT-VPBX100 / MT-VPBX200 představuje účinné, efektivní a cenově výhodné řešení hlasových služeb ve společnosti. Pobočková ústředna přitom kombinuje vysoký výkon, jednoduchou uživatelskou konfiguraci a celou řadu pokročilých funkcí. Zákazník hledající enterprise řešení pro svoje hlasové služby tak může směle lovit ve vodách značky MAIPU.